תפקוד מיני ופרקינסון

ההתמודדות עם מחלת הפרקינסון אינה פשוטה, בעיקר מכיוון שהמחלה פוגעת בתפקוד של הסובלים ממנה בצורה אנושה – כולל בפעולות הטבעיות והיום-יומיות ביותר. חולי פרקינסון רבים סובלים מפגיעה בתפקוד המיני שלהם, עד לחוסר יכולת מוחלט לקיים יחסי מין (או ליהנות מהם). הקשר בין פרקינסון לתפקוד מיני לקוי עשוי להיות הדוק, אבל יש בהחלט תקווה. קראו

כיצד פרקינסון משפיע על התפקוד המיני?

תפקוד מיני ופרקינסוןלא קשה להבין כיצד פרקינסון, מחלה ניוונית חמורה של מערכת העצבים הטומנת בחובה הפרעות מוטוריות, עלולה להשפיע לרעה על התפקוד המיני של הסובלים ממנה.

הקשר הראשון הוא בעיות זיקפה בקרב גברים, בעיות שהן פעמים רבות פועל יוצא של המחלה ושל הטיפול בה: בעיקר בכל הנוגע לתופעות הלוואי של חלק מהתרופות הניתנות כיום לחולי פרקינסון. מכיוון שפרקינסון תוקף בעיקר את האוכלוסייה המבוגרת, אפשר להוסיף לתמונה תסמינים הנוגעים להזדקנות הטבעית של גוף האדם.

ההיבט הבעייתי השני הוא בעיות התנועה המזוהות עם הפרקינסון. גם כאשר הגברים יכולים להגיע לזיקפה תקינה, הקשיים המוטוריים הנובעים מהפרקינסון הופכים את המשימה שלהם לקיים יחסי מין למורכבת ולעיתים בלתי אפשרית. הגבר מתקשה למשל לשנות תנוחות, שינוי הנדרש מטבע הדברים ביחסי מין.

נשים אשר סובלות מבעיות תנועה עלולות אף הן להתקשות לקיים יחסי מין, מאותן הסיבות בדיוק. לכך ניתן להוסיף בעיות אחרות שעלולות להופיע אצל נשים בגיל מבוגר, דוגמת יובש בנרתיק שמקשה עוד יותר על החדירה וגורם לכאבים המביאים להימנעות מקיום יחסי מין.

בחלק מהמקרים הבעיה נובעת בצורה ישירה או עקיפה מהתסמינים המזוהים עם מחלת הפרקינסון. אדם החווה תסמינים דוגמת רעד, חוסר שליטה בתנועות האצבע או נוקשות עלול להיתקל בקשיים חמורים בבואו להתנות אהבים. חלק מהתסמינים האחרים פשוט עלולים לגרום לכך שהאדם יהיה מושך הרבה פחות מבחינה מינית, בין אם בעיני עצמו ובין אם מנקודת המבט של הפרנטר או הפרנטרית שלו: תסמינים דוגמת ריור או הזעה מוגברת.

לפרקינסון יש גם השפעות על הנפש

ההשפעה הפיזיולוגית השלילית של הפרקינסון על גוף האדם החולה נותנת למרבה הצער את אותותיה גם על המצב הנפשי. חולי פרקינסון רבים חווים תחושות שליליות בעקבות המחלה, לעיתים עד לרמה של דיכאון של ממש. החולה עלול לחוש ירידה משמעותית בביטחון העצמי שלו, בדימוי העצמי ובתחושת המסוגלות. בתנאים האלה קשה להם להשתחרר ולהיכנס לאווירה המתאימה הנדרשת בקיום יחסי מין.

יש גם חדשות טובות: יש טיפולים לשיפור התפקוד המיני

אחת הטעויות העיקריות של חולי פרקינסון היא להשלים עם הבעיה. מצד אחד, העיקרון המרכזי שהוא מתבססים עליו ברור ולמרבה הצער חד משמעי: פרקינסון היא מחלה כרונית, ועקב כך גם חשוכת מרפא. אדם הסובל מפרקינסון לא יוכל להחלים ממנה לעולם, כאשר ההידרדרות במצב הגופני והתפקודי שלו נראים מובנים מאליהם.

עם זאת, כן מוצעים כיום טיפולים שעשויים להאיט את ההידרדרות הנובעת מהמחלה ולהקל על דרגת החומרה של התסמינים שלה. בכך ניתן בתרחיש החיובי לשפר את יכולת התפקוד, ואולי גם את היכולת לשמור על תפקוד מיני ראוי ככל האפשר. עדות לכך היא חלק מבתי החולים כמו גם במרפאות הפרקינסון בישראל, שהקימו בשנים האחרונות שירותי ייעוץ מיני זמינים או אפילו מציעים באופן ישיר טיפולים בתחום.

חלק מהטיפולים המקובלים לפרקינסון עשויים לסייע במובן הזה, לרבות תרופות (בהנחה שתופעות הלוואי שלהן אינן פוגעות בתפקוד המיני), טיפולי אולטרה סאונד מובנה, גרייה מגנטית עמוקה או גישות מהקשת הרחבה מאוד של הרפואה האלטרנטיבית. חלק מהסובלים מבעיות מיניות מתמודדים איתן באמצעות תרופות מסורתיות לקשיים אלו, דוגמת ויאגרה: כמובן שחשוב במקרה הזה לראות שהאדם הספציפי יכול ליטול את התרופה.

אל תוותרו, פעילות מינית בריאה עשויה להקל על תסמיני פרקינסון

נקודה חשובה נוספת היא שיש מחקרים שמראים שפעילות מינית יכולה להקל על תסמיני הפרקינסון. זוהי סיבה טובה נוספת לנסות לקיים יחסי מין למרות כל הקשיים והבעיות.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

איך לקבל שחליתם בפרקינסון? על קבלה והכלה

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715447

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר