תזונה מומלצת לחולי פרקינסון

ידוע שהתזונה היא חלק מרכזי בבריאות הגוף שלנו. אבל האם היא יכולה לסייע גם במחלות הנחשבות לחמורות ביותר שיש? עד לפני שנים ספורות, אם הייתם שואלים את השאלה הזו ביחס לפרקינסון סביר להניח שהייתם מקבלים תשובה שלילית. מהם היתרונות הבריאותיים של חלק מסוגי התזונה עבור חולי פרקינסון? וכיצד תזונה משפיעה על האטת קצב ההתפתחות של המחלה והקטנת דרגת החומרה של התסמינים שחווים כתוצאה ממנה? קראו

האם קיים קשר בין פרקינסון לבין תזונה?

תזונה מומלצת לחולי פרקינסוןגם אם כיום לא ידוע באופן מוחלט ממה נגרם פרקינסון ומהם התהליכים המתרחשים בגוף בעת המחלה, אחת ההנחות המקובלות היא שיכול להיות לכך קשר מסוים לתזונה.

השערה ראשונה היא שחשיפה ממושכת של האדם לרעלים, לרבות סוגים שונים של מתכות, עלולה להגדיל את הסבירות לפרקינסון. עקב כך חשוב להקפיד לשים לב מהו המצב התברואתי של המזון והשתייה שצורכים, לשטוף אותם היטב במים נקיים וכן הלאה. המלצה אחרת הנובעת מכך היא לשתות כמה שיותר מים מינרליים או מסוננים, אשר מסייעים בניקויו של הגוף מרעלים.

בנוסף לכך, מאמינים חלק מהמומחים כי פרקינסון עלול להיגרם עקב ליקויים שונים במערכת העיכול, במיוחד בעיות בעיכול מאכלים בהם נמצאים חומרים הנחשבים לרעילים או למקולקלים. מבחינת התפריט התזונתי הספציפי, נמצא כי חלק מחולי הפרקינסון צרכו מזון בעל כמות גבוהה יחסית של חלבונים, ולעומתם אנשים שעברו דיאטת חלבונים דיווחו דווקא על שיפור בתסמינים ובתחושה הכללית שלהם.

בניית תפריט תזונתי ייעודי לחולי פרקינסון

את הקביעה הכמעט מובנת מאליה שהתזונה של האדם צריכה להיות נטולת רעלים, שנכונה על אחת כמה וכמה במקרה של פרקינסון, אפשר לפרק לכדי הנחיות תזונתיות ספציפיות. חלק מרכזי מאוד מהבעיה הוא חומרי הריסוס וההדברה, שעלולים להביא לכך שגם מאכלים הנחשבים לבריאים – דוגמת פירות וירקות – עלולים להזיק לגוף כשהם מטופלים בצורה לא נכונה.

ההמלצה לצרוך מאכלים אורגניים מומלצת אם כן עבור חולי פרקינסון רבים, שעשויים בדרך זו להפחית מעט מהתסמינים שהם חווים. נמצא כי שעועית יבשה למשל היא מזון מומלץ מאוד עבור חולי פרקינסון, וכך גם יוגורט טבעי המכיל חיידקים "טובים". שימו לב שיוגורט אשר כולל צבעים, תוסף טעמים מלכותיים, תוספת מתיקות וכדומה מאבד את היתרונות האלה ועלול דווקא להקשות על ההתמודדות של הגוף.

צורת האכילה וההכנה של האוכל עשויה להשפיע אף היא. כאשר צורכים פירות, ירקות, קטניות, דגנים וכן הלאה, רצוי להקפיד שהם לא יהיו מבושלים (ובטח לא מבושלים יתר על המידה). הסיבה לכך היא שבדרך זו יכולים המאכלים לשמור על הערכים התזונתיים החיוביים שבהם, ובכך להקל על חילוף החומרים ופעילות המעיים. תזונה לא מבושלת עשויה בהמשך לכך להקטין את שחרורם של הרדיקלים החופשים בגוף, רדיקלים אשר נהפכים פעמים רבות לכדי רעלנים לכל דבר ועניין.

מאילו מזונות מומלץ להימנע?

מן העבר השני של המשוואה, ישנם מאכלים אשר ידועים דווקא בעובדה שהם עלולים להאיץ את קצב ההתקדמות של תסמיני הפרקינסון ולהחמיר את עוצמתם. בשר הוא אחד ה"אויבים" העיקריים, בהקשר הזה, וכך גם כאמור מאכלים אחרים העמוסים בשומן ובחלבונים.

עוד רצוי לצמצם ככל שניתן את המאכלים הכוללים רכיבים מלאכותיים, למשל חומרים משמרים או חומרי טעם וריח. רצוי לצמצם את צריכת המאכלים והמשקאות בהם כמויות גבוהות של סוכר וקפאין, ולהימנע ככל האפשר משתיית משקאות אלכוהוליים.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

ליווי רוחני לחולי פרקינסון – תמיכה וסיוע מותאמים אישית עד לבית המטופל

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715447

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר